Fagplan for visuelle kunstfag.

Kulturskolen har egen fagplan i de visuelle kunstfag. Les den ved å klikke på fanen for fagplan.

onsdag 16. mars 2011

Maskelaging

Idag har elevene laget masker. To og to samarbeidet ved å legge masker på hverandre. Maskene er laget av gipsbånd som er klippet opp i strimler, dyppet i vann og lagt på ansiktet. Tre tynne lag legges på og man forsøker å glatte flaten og formene slik at masken blir glatt og fin.

Det er en spesiell opplevelse å få en maske lagt på ansiktet. Man må ha tillitt til den som legger masken på deg. Klarer man det er det en god opplevelse av å slappe av og nærmest få en ansiktsmassasje.

Nå skal maskene tørkes til neste gang før de skal begynne å bearbeide flaten med maling.
Her kommer noen bilder fra kveldens arbeid.
Elevene dekket seg godt til før gipsarbeidet begynte.
Man kan enten smøre inn ansiktet med vaselin eller dekke til med plast (med luftehull). Det siste ble valgt.

Når maskene ble tatt av ansiktet kunne elevene videre arbeide på masken. Noen endret form og noen glattet flaten.

Denne eleven forsterker øyenbryn med gipsstriper.



Denne eleven forstørret nesen på sin maske.


Nå skal maskene tørke en uke.  Neste gang skal elevene begynne overflatebehandlingen.

tirsdag 15. mars 2011

Hva er egentlig tegning?

Tegning har vært tema idag og skal være det noen uker fremover. Å tegne er å se. Vårt øye er vårt viktigste instrument når det gjelder å tegne. Hånden og blyanten er redskapet som skal definere det øyet ser.

I følge Betty Edwards, er det i venstre hjernehalvdel våre kunstneriske evner ligger. Høyre hjernehalvdel er rasjonalistisk og vil fort frem til et svar.  Når det gjelder tegning oppstår noe som heter skjemategninger. Høyre hjernen har ferdige definisjoner på det meste i objektsverden. Et øye, et øre eller et hus kan rask tegnes utifra disse skjemaene som hjerrnen oppbevarer. Elevene tegnet først et portrett med de kunnskapene de har - alt utifra alder og undervisning.

Disse tegningene blir utgangspunktet for den tegneperioden. De er morsomme og fine tegninger. De er også eksempler på skjemategning. Både barn og voksne benytter skjemategning, men nå skal alle få oppleve en videreutvikling av tegneferdighetene sine.

.

Alle øyner er forskjellige, hus er ikke bare hus og for å gjengi det man ser i verden MÅ øynene oppøves til å se. Det finnes mange øvelser for å "vekke" venstre hjernehalvdel og oppøve evnen til å se. Idag har elevene begynt å arbeide med "blindtegning". Fremgangsmåten er enkel. Man holder blikket på det man tegner, ser ikke på arket hvor hånden og blyanten arbeider med å gjengi det øyet ser. Det er vanskelig å holde konsentrasjonen til å begynne med. To minutters økter med blindtegning er en god øvelse og kan gjøres når som helst og hvor som helst.