Fagplan for visuelle kunstfag.

Kulturskolen har egen fagplan i de visuelle kunstfag. Les den ved å klikke på fanen for fagplan.

onsdag 4. mai 2011

Søppel eller Kunst?

Idag var 3dgjengen i full gang med demontering, montering, undersøkelse av ulike objekter og- kort sagt i full sving med å lage skulpturer.
Det er en utfordrende arbeid å lete seg frem til elementer som "passer" sammen og som kan skape et uttrykk som er verdt å se på. Noe materialer blir først interessente når de har blitt delt opp, og enkelt delene fremstår i sin egen form.
Her er noen bilder fra verkstedet når kaoset råder og rommer minner mer om et loppemarked enn et verksted i kulturskolen.
Oversikt i kaoset


demontering

- og her begynner en skulptur å ta form.

Loppemarked er forøvrig riktig ord. Gjengen møttes på Sofiemyrtoppen skole på søndagen for å plukke "søppel" som var igjen etter helgens loppemarked. Mye fant de og det blir nok interessente skulpturer som dukker opp etter hvert.

tirsdag 3. mai 2011

Koldnål - nok en teknikk i grafikk

I læreplanen for visuellkunstfag i Kulturskolen står det at elevene skal bli kjent med ulike teknikker og redskaper å uttrykke seg med. En bred erfaringsgrunnlag og muligheter til å prøve ut de mange teknikkene, gir eleven muligheten til å utvikle en trygghet i faget som vil danne grunnlag for å utvikle sine evner.

I grafikk er det å bruke koldnål en teknikk som krever litt forarbeid. Koldnålen er en spiss og skarp redskap som man bruker for å tegne og risse på en metall eller plexiglassplate. Man holder koldnålen som en blyant og linjene risses ned i platens overflate. Det som blir risset i platen blir så, kort sagt, dekket med sverte og brukes som en trykkplate. Dette er en teknikk som gjør at ett motiv kan trykkes mange ganger. Man kan lage et opplag av trykk fra en plate.

ulike koldnåler

tegning med koldnål på plexiplate
MEN, det som er tegnet i platen kan ikke viskes bort eller fjernes på noe vis. Slik sett så må det planlegges hva som skal tegnes i platen.

I dag har elevene lagt grunnlag for å arbeide med teknikken koldnål neste gang. Til denne teknikken må eleven gjøre klart motivet de skal arbeide med på en plexiplate. Så idag var oppgaven å tegne et motiv som skulle danne grunnlaget for trykket de senere skal arbeide med.

En A5 plate har både en liggende og høydeformat å velge mellom. Noen ganger passer det liggende formatet best, mens andre ganger velger man høydeformatet. Elevene skulle idag tegne 2 små tegninger i A5 format, med samme motivinnhold men med ulik format. Dette ga dem et vurderingsgrunnlag som vi avslutningsvis samtalte om.

Å bli bevisst hvorfor man synes en tegning er bedre enn en annen er en del av å bli en dyktig tegner. Det er ikke alltid man kan tegne hva man vil. Noen ganger får man oppgaver hvor man vegrer seg enten fordi man ikke "gidder", ikke orker eller ikke "vil". Å trenge gjennom den motstanden kan være med på å gi eleven nye erfaringer og ny kunnskap.

grafikkpresse
Neste gang skal de valgte tegningene overføres til plexiplatene og koldnål skal tas i bruk før platene blir forvandlet til grafiske trykk.
Metallplaten har vært lagt inn med sverte, ark har blitt lagt på og kjørt gjennom grafikkpresse.