Fagplan for visuelle kunstfag.

Kulturskolen har egen fagplan i de visuelle kunstfag. Les den ved å klikke på fanen for fagplan.

fredag 5. november 2010

Kulturkalenderen 2011

Kulturskolerådet utlyste en konkurranse en tid tilbake hvor de ønsket bidrag til Kulturskolekalenderen 2011. Som lærer leverte jeg et bidrag fra hver av elevene på 2d gruppa. Igår kom den hyggelige meldingen om at en av Oppegårds elever har blitt valgt som en måned i kulturkalenderen. Det var 52 kulturskoler som hadde levert mange bidrag. så det var en hard konkurranse. Kulturskolen i Oppegårds sine bidrag er alle utstilt i entrêen til Kulturskolen i 3. etg. Velkommen opp for å se de flotte arbeidene.

GRATULERE SIRI!!

Her er Siri Kristine Karlsen, 11 år, sitt bidrag til kulturskolekalenderen -
 "Vandring"

onsdag 3. november 2010

Bytes of Youth

Imorgen åpner utstillingen "Bytes of Youth" i Biblioteket i Kolben. Animatørene har levert noen "stunt" filmer til utstillingen. Her vises animasjonen som ble laget i Parkeringshuset.

Elevene viser 3 filmer til,  1 levende tegning, 2 plastelinafilm til med Zombier som utgangspunkt,og en pixel animasjon.
Velkommen til alle som har lyst til å se elevenes arbeid. Utstillingen står til 16.november og har altså utstillingsåpning imorgen kl. 15.


video


tirsdag 2. november 2010

Tegning med ulike redskaper

Idag fikk gruppen oppgave i tegning med inspirasjon fra Kenya. To ulike teknikker og arbeidsområder ble presentert; arbeid med lys/skygge og arbeid med lys/mørk kontraster.
I arbeid med lys/skygge fikk elevene velge mellom å benytte kull eller blyant. Dette fordi at disse to tegneredskapene gir tegneren anledning til å skape mange gråtonevalører. Med dette kan skyggene skape rom i bildet og gir bildet dybde.
I arbeid med lys/mørk kontrastarbeid fikk elevene velge mellom blekk+pensel+strå eller tynne tusj penner. I denne oppgaven var det først og fremst å skape en komposisjon hvor det hvite og svarte beskriver ulike elementer i bildet. Elevene forsøkte også å lage ulike teksturer i flaten med å benytte blant annet strå og tannkoster.

Gruppen delte seg inn i to grupper og begynte sitt arbeid etter å ha sett på bøker med bilder fra Kenya og en oppsummering fra de to forgående uker hvor Kenya har fått en sentral plass. Tegneundervisning er uavhengig av alder. Alle kan oppleve mestring når de tar arbeidet sitt på alvor og følger råd og veiledning de får underveis.
Her er to bilder fra den eldste og en av de aller yngste på laget.

en av de yngste

og en av de eldste